Lärares erfarenheter av gymnasieelevers intresse för religionsämnet : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv på hur mångfald och kön kan påverka elevers intresse för ämnet och lärarnas didaktiska val i klassrummet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker lärares syn på attityder hos gymnasieelever på olika program till religionsämnet i relation till faktorer som kön och mångfald. Vidare undersöks didaktiska val och utmaningar som lärare ställs inför i religionsundervisningen i klasser med religiös mångfald kontra klasser där en stor andel sekulära elever förekommer.Undersökningen grundar sig i tre olika lärarperspektiv och genomfördes med hjälp av den kvalitativa intervjumetoden. Elevperspektivet uteslöts helt på grund av etiska överväganden. Den teori som analysen utgår ifrån är Vygotskijs sociokulturella teori vidareutvecklad av Roger Säljö. De centrala begreppen som förekommer i vår undersökning syftar till att förklara de likheter och skillnader som kan urskiljas i vårt resultat sett till vissa mönster i elevernas attityder till religionsämnet och lärarnas didaktiska val. Undersökningens resultat visar att de tillfrågade lärarna upplevde att elever på olika program utvecklar olika attityder till och intresse för ämnet med få undantag. Faktorer som kön och mångfald visade sig spela roll i vilka attityder eleverna utvecklade till religionsämnet. Våra tillfrågade lärare är verksamma i klasser med en markant övervikt av manliga elever på yrkesprogrammen och en blandning av både manliga och kvinnliga elever på de teoretiska programmen. Ett undantag utgörs av en klass på ett högskoleförberedande program där förekomsten av manliga elever var lik den på yrkesprogram. Religiös mångfald bland eleverna förekommer minst på yrkesprogrammen även här med undantag för en klass.Sett till lärarnas didaktiska val visade vårt resultat på fler likheter än skillnader oavsett om faktorer som kön och mångfald spelade olika stora roller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)