Rektorer lär i arbete : En intervjustudie om erfarenhetsbaserat lärande

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Detta arbete är delvis en empirisk fortsättning av författarinnans c-uppsats "Företagsledares lärande i arbete". Ambitionen är att praktiskt studera hur ledare, i detta fall fyra kvinnliga rektorer, upplever sitt arbete och sin utveckling. Syftet är att undersöka relationen mellan erfarenheter gjorda i arbetet och rektorernas upplevda utveckling i sin yrkesroll. Stor vikt läggs vid de sociala relationernas påverkan av individen. Uppsatsen är en intervjustudie och utgår från det sociokulturella perspektivet. Detta ger speciella förutsättningar. Objektet som beskrivs blir med rådande förutsättningar inte rektorernas lärande i arbetet utan deras beskrivna uppfattning av det samma. Ett av huvudresultaten är att den arbetsmiljö som rektorerna vistas i första hand torde främja Batesons Learning II.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)