Vidga vyerna! : Om kulturella kontexter i SVA-lärares litteraturundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: Skolans litteraturundervisning är normerande för att markera vilka kulturers litteratur som har högst status, men har samtidigt en potential att låta elever få ta del av olika kulturers perspektiv. Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares syn på litteraturundervisningens kulturella kontexter inom ämnet svenska som andraspråk på gymnasiet. Materialet för studien utgörs av kvalitativa intervjuer med tre SVA-lärare på gymnasiet. Resultatet visar att det viktigaste för SVA-lärarna i min undersökning är att vidga elevernas vyer med den litteratur de väljer, vilket kan göras både genom att läsa skönlitterära klassiker och icke-västerländska verk. Lärarna vill gärna inkludera mer icke-västerländsk litteratur i sin undervisning för att uppvärdera icke-västerländska kulturers status och låta eleverna få se representation av sina egna och andras kulturer i klassrummet. Lärarna upplever dock att de i sina litteraturval begränsas av att lärarutbildningen i svenska som andraspråk har ett bristande utbud av litteraturvetenskap i allmänhet och icke-västerländsk litteratur i synnerhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)