Rekrytera, utveckla & behålla : Hur kan arbetet med kompetensförsörjning se ut i offentlig sektor?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: I en värld som ständigt förändras och utvecklas kan det finnas ett pågående tryck hos organisationer att behålla värdefull kunskap men även att identifiera var kunskap saknas och åtgärda detta. Arbetet med detta hos organisationer kallas ofta för ”kompetensförsörjning”. Syftet med denna studie är att identifiera hur arbetet med kompetensförsörjning i vissa fall kan se ut för HR-medarbetare och chefer i en offentlig verksamhet. Studien är kvalitativ och innehåller tidigare forskning gällande Human Resources och kompetensförsörjning . I studien har fyra halvstrukturerade intervjuer genomförts med fyra respondenter som alla arbetar med HR inom offentlig sektor. Därefter har data blivit tematisk analyserat för att ge form till de olika teman som återfinns i resultatet. Resultatet påvisar att både HR-medarbetare och chefer är delaktiga i arbetet med kompetensförsörjning, men att cheferna ofta tilldelas utvalda ansvarsområden och att HR-medarbetare har det övergripande ansvaret och fungerar som en specialistfunktion. Slutsatsen påvisar att både HRmedarbetare och chefers olika kunskaper är viktiga beståndsdelar i kompetensförsörjningen men även att det finns alternativa arbetssätt som skulle vara önskvärda om tid och möjlighet funnits.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)