Interkulturellt förhållningssätt- en intervjustudie på en skola som medverkar i projektet Idéskola för mångfald.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Övergripande frågeställning och problemfrågor: Hur arbetar man med interkulturellundervisning i en skola tillhörande projektet Idéskola för mångfald?· Vad upplever lärarna som positivt/negativt med att arbeta på en mångkulturell skola?· Genomsyras undervisningen i sin helhet av ett interkulturellt förhållningssätt eller skerdetta bara vid enstaka tillfällen?· Vilka krav ställs på lärarna och hur upplever de dessa?· Vilka förändringar har skett och skall ske på skolan genom deras deltagande iprojektet Idéskola för mångfald?· Vilka effekter tror lärarna att projektet kommer att ha gällande skolans fortsattautveckling?Vi har i vårt arbete använt oss utav en intervjustudie, samt haft stöd av litteratur. Vårintervjustudie utgörs av fem intervjupersoner där samtliga är lärare. De har alla arbetat inombarnomsorgen mellan ca 0 ­ 40 år.I resultatet fick vi fram att de flesta intervjupersonerna trivs bra med sitt arbete på enmångkulturell skola. De menar att blandningen av olika kulturer gör arbetet spännande ochroligt. Flera av dem påpekar att det är mycket lärorikt att arbeta på en mångkulturell skola.Merparten av intervjupersonerna säger sig ta tillvara på elevernas olika bakgrund på så sätt attde talar om olika religioner, försöker bjuda in föräldrar till skolan och läser sagor från andraländer. De anser att de som lärare har svåra krav på sig, men betonar dock att det är bra medkrav och att man får göra det bästa av situationen. Flera intervjupersoner påpekar att det ärbrist på resurser och menar på att man hade kunnat arbeta ännu bättre om det hade funnits merpersonal. Nästan alla intervjupersoner var positiva till projektet Idéskola för mångfald och välinsatta i hur de skulle arbeta med detta. Sammanfattningsvis visar resultatet attundervisningen på denna skola inte helt genomsyras av ett interkulturellt förhållningssätt, utanatt det mest verkar ske vid vissa speciella tillfällen. Enligt de lärare vi intervjuat så bidrar ändåProjektet Idéskola för mångfald till att lärarna blir mer medvetna om vad de gör och bidrarockså till att de nu dokumenterar vad som sker på skolan på ett bättre sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)