Automatiserad marknadsföring - mer än bara ett knapptryck? : En kvalitativ studie om automatiserad marknadsföring och CRM inom B2B-verksamheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Dagens digitala landskap skapar en hög konkurrens om kunder, vilket gör att verksamheter letar efter nya sätt att utveckla och hantera kundrelationer. Arbete med CRM och automatiserad marknadsföring användbart för att få en bättre förståelse för kundens behov och leverera relevant kommunikation. Automatiserad marknadsföring är en datadriven marknadsföringsteknik som används inom digital marknadsföring för att automatisera aktiviteter. Automatiserad marknadsföring inom B2B-verksamheter är ett outforskat ämne inom informatik. Därmed var syftet med studien att undersöka automatiserad marknadsföring och CRM ur ett informatikperspektiv. Syftet var även att bidra med kunskap om hur verksamheter använder data i arbetet med automatiserad marknadsföring och vilka förmågor för dataanalys som är centrala. I denna studie har en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer genomförts, där sex respondenter som arbetar med automatiserad marknadsföring inom B2B-verksamheter intervjuats. Studiens resultat och slutsats visar att arbete med automatiserad marknadsföring är ett IT- beroende arbetssystem, där teknik är en central resurs för arbetet. Elementen deltagare, information och teknik bör samverka med arbetsprocesser och aktiviteter för att dra nytta av automatiserad marknadsföring. Dessutom är kunddata betydelsefull information för arbete med automatiserad marknadsföring och CRM. Således bör verksamheter besitta förmågor inom verksamhetsområdena ledning, kultur, teknik och människor för analys av data. Studiens resultat och slutsatser visar att de undersökta verksamheterna besitter relevanta förmågor för dataanalys, vilket möjliggör arbetet med automatiserad marknadsföring och CRM. Eftersom automatiserad marknadsföring handlar om att generera och bibehålla befintliga kunder med hjälp av relevant innehåll, är CRM centralt i detta arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)