"Klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt" : En undersökning för hur miljöetiketter påverkar konsumentens Intention To Buy och Willingness To Pay.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: "Klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt" En undersökning för hur miljöetiketter påverkar konsumentens Intention To Buy och Willingness To Pay. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Charlotta Ekebergh och Thai To Handledare: Patrik Sörqvist Datum: juni, 2021 Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka konsumentens intention to buy (ITB) och willingness to pay (WTP) för olika typer av vinförpackningar samt att se om dessaskattningar kan påverkas genom Systembolagets märkningar "klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt". Studien undersökte även om det finns några skillnader mellanrespondenternas ITB och WTP för självskattad miljövänlighet, enligt studiens miljöindex. Metod: Studien utfördes med ett faktoriell kvasiexperiment (4x4) med totalt 102 deltagare, där respondenterna fick ge svar utefter en 7-gradig Likertskala i en enkätundersökning innehållandes manipulerade bilder för att besvara studiens hypoteser. Resultat & Analys: Denna studie visar att respondenternas skattade intention att köpa (ITB) och betalningsvilja (WTP), skiljer sig mycket åt beroende på förpackningstyp för vin. Dessa skattningar har i vissa fall visat sig kunna påverkas av Systembolaget etiketter "klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt". Resultaten visade att det i stora drag stämmer överens med tidigare empiriska resultat men att även motsättningar har kunnat bekräftas genom statistiskt signifikanta resultat. Examensarbetets bidrag: Denna studie visar signifikanta skillnader för respondenternas skattade intention att köpa (ITB) och betalningsvilja (WTP) för de olika förpackningsalternativen för vin i kombination med de olika etiketterna "klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt". Resultatet från studien kan tänkas indikera konsumenters intention att köpa (ITB) och betalningsvilja (WTP) för vin i alternativa förpackningar i kombination med de olika etiketterna. Förslag till fortsatt forskning: Denna studie föreslår vidare forskning där man undersöker konsumenters faktiska köp på Systembolaget i förhållande till konsumentens skattade ITB förekologiska produkter och produkter i klimatsmartare förpackningar. Ytterligare förslag ges för vidare forskning att undersöka om liknande förhållanden råder för andra produktgrupper på Systembolaget. Samt att undersöka konsumenters intention att köpa (ITB) och betalningsvilja (WTP) för alternativa, klimatsmartare förpackningar för andra typer av livsmedel. Nyckelord: Wine, Intention To Buy (ITB), Willingness To Pay (WTP), Organic, Label,Packaging

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)