MALMÖ, SVERIGES FÖRSTA BILFRIA STAD - VISION ELLER POTENTIELL VERKLIGHET?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

Sammanfattning: När man talar om bilism i städer idag stannar ofta diskussionen vid att minska trafiken i vissa områden eller göra bilen mer miljövänlig. För att bredda diskussionen undersöker uppsatsen om det ur ett svenskt perspektiv finns möjlighet att planera utan bilism. Frågeställningarna som besvaras lyder: Vad finns det för möjligheter och svårigheter med att implementera Crawfords teori om bilfrihet i en stad planerad för bilism? Och Med utgångspunkt i Malmös översiktsplan, vad är de positiva och negativa konsekvenserna av Crawfords bilfria stad? Är det möjligt att uppnå de mål som framgår i Malmö stads översiktsplan för 2030? Uppsatsen är en litteraturstudie och utgår från Crawfords Carfree Design Manuel, en omfattande beskrivning av stadens uppbyggnad utan bilism. Crawford har många rekommendationer för den bilfria staden, bland annat förtätning, kvartersplanering och utökad kollektivtrafik. Crawfords teori analyseras utifrån Malmö Stads översiktsplan vars övergripande mål är att skapa en attraktiv och hållbar stad socialt, ekologiskt och ekonomiskt för en växande befolkning. Samtidigt som man vill fortsätta utveckla Malmös attraktivitet. (Malmö Stad b) Resultatet av litteraturundersökningen visar att det finns många möjligheter med att implementera Crawfords bilfria teori i Malmö då det finns flera gemensamma nämnare. Mest utmärkande är förtätning. Det finns även vissa svårigheter då översiktsplanens mål om att integrera grupperingar i staden kan försvåras. Det är också möjligt att stadens befolkning vill ha kvar bilismen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)