Mattespel för datorn : Analys av digitala läromedel ämnade för matematikundervisningen
Sammanfattning:
Syftet med denna rapport är att få mer kunskap om hur digitala läromedel kan främja elevers
kunskapsbildning i matematikundervisningen. Denna kvalitativa c-uppsats omfattar två delar. Den
första delen består i att utveckla ett verktyg för att kunna analysera datorprogram gjorda för
matematikundervisning. Detta verktyg baseras på tidigare analysverktyg, litteratur samt egna
erfarenheter. Den andra delen består i att analysera tre olika programvaror med hjälp av verktyget för
att se hur det fungerar samt se på vilka sätt programvarorna främjar matematikundervisningen.
Resultatet visar att verktyget fungerar bra och att de testade programmen är mycket olika och att alla
har sina egna styrkor för att underlätta matematikundervisningen. Alla program har självklart även
svagheter vilka främst består i att de inte tillräckligt tagit tillvara på de möjligheter det digitala mediet
ger programmen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)
