Det mångkulturella klassrummet : En studie om mångkulturens påverkan på undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Författare: Linnea Grafsund; Emelie Karlsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna litteraturstudie diskuterar och analyserar forskning om mångkultur i klassrummen. Undersökningen ämnar skapa förståelse kring vilka skillnader som kan finnas i undervisningen beroende på om den genomförs i ett homogent eller mångkulturellt klassrum. Genom att förstå eventuella skillnader kan man motverka dem och då ge alla elever likvärdig chans till utbildning och därigenom skapa ett mer jämlikt samhälle. Arbetets koppling till jämställdhet och demokratiska värderingar gör att vi kopplar det till den samhällsvetenskapliga ämnesdidaktiken. Vi har i studien utgått från tre frågeställningar: Hur påverkas undervisningen av mångkulturalitet? Vilka anpassningar krävs av läraren i ett mångkulturellt klassrum? samt Skiljer sig vårdnadshavares förväntningar på läraren åt mellan ett mångkulturellt och ett homogent klassrum? Forskningen vi utgått från är referee-granskad och samlades in genom en systematisk litteratursökning via databaser och manuella sökningar. Resultatet visar att lärare i det mångkulturella klassrummet idag får en större pedagogisk utmaning. Detta anser vi kräver specificerade lärarutbildningar, som idag inte finns, för att alla elever ska få det stöd och de anpassningar de behöver. I vår forskningsanalys framkom även att mångkulturalitet i skolan av samhället framför allt ses som något negativt men till största delen är till fördel för alla elever, oavsett kulturell bakgrund. Att undervisa mångkulturellt anser vi skapa inkluderande individer som gemensamt bildar till ett jämlikt samhälle med mindre segregation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)