Scenskräck och prestationsångest: En studie om hur musiklärare kan förebygga scenskräck och prestationsångest i grundskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Föreliggande studie handlar om scenskräck och prestationsångest, ett problem som blir allt större i dagens samhälle där kraven ökar. Studien syftar till att uppmärksamma hur nervositet inför framträdanden utgör ett problem också i grundskolan, samt ge råd till grundskollärare hur man kan arbeta förebyggande för att undvika att scenskräck och prestationsångest uppstår. Genom en kvalitativ intervjustudie ville jag ta reda på vad det finns för pedagogiska verktyg att ta till? Hur skapar vi en trygg och accepterande miljö i musikundervisningen? Informanter i olika åldrar, med olika yrken och kön har berättat om sina upplevelser och med hjälp av sin livserfarenhet gett råd om vad man kan göra som lärare för att förebygga scenskräck i skolåren. Informanterna var eniga om att mental förberedelse är centralt, liksom att samtala om vad det är som händer, men menar också att skolan bör sträva efter en annorlunda och mer accepterande klassrumsanda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)