Resor – i virtuella eller verkliga världar. En studie om hur virtual reality kan påverka varumärken i resebranschen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Teknik och samhälle

Sammanfattning: Studien undersöker hur virtual reality-filmer från Thomas Cooks app ”Holiday 360” kan påverka konsumentens inställning till varumärket. Uppsatsen redovisar intervjupersonernas upplevelser av två VR-filmer i förhållande till en av Thomas Cooks 2D-filmer och tar upp aspekter som associationer till varumärket före, emellan och efter filmvisningarna, deras uppleva närvaro i den virtuella omgivningen samt reflektioner kring om och i så fall hur appen kan fylla en funktion för respondenten. Undersökning utgörs av individuella intervjuer med åtta respondenter som samtliga tagit del av två VR-filmer och en 2D-film. Bakgrundsinformation om projektet ”Holiday 360” har samlats in via ett YouTube-föredrag med representant från Thomas Cook. Studien visar bland annat tre fall där VR-filmerna i undersökningen påverkat respondentens inställning till varumärket positivt. Varumärket uppfyller också ett funktionellt behov hos respondenterna och flertalet intervjupersoner upplever också en högre känsla av närvaro i VR-filmerna i än i 2D-filmen. Dessa tre aspekter indikerar på att starkare attityder och positiv inställning till Thomas Cook, bland vissa av respondenterna, kan skapas med hjälp av VR-film. Tecken finns dock också på att VR som teknik inte utnyttjats till sin fulla potential.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)