”Det känns som att folk tittar ner på en och tror att man har skitit i hela skolan, men så är det ju inte”. - sju ungdomars berättelser om vägen till Individuella programmet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur vägen till Individuella programmet (IV-programmet) har sett ut för sju ungdomar och vad de har haft för upplevelser av sin tidigare skolgång. Vi ville även få en förståelse för hur ungdomarna anser att de har blivit bemötta i skolan. Studiens frågeställningar är; Hur berättar ungdomarna om sig själva och sin skolgång, vad har ungdomarna haft för förväntningar på sig själva och sina studieresultat under sin skolgång samt hur beskriver ungdomarna kontakter med skolpersonal? Studien är kvalitativ och bygger på intervjuer med sju ungdomar på ett IV-program utanför Göteborg. Intervjuerna var semistrukturerade vilket innebär att vi använde oss av en intervjuguide men kunde frångå denna då det behövdes. Frågorna utformades med hjälp av teorier om symbolisk interaktionism, delaktighet, self-efficacy, pygmalioneffekten och stigmatisering. Dessa teorier användes även för att analysera ungdomarnas berättelser. Resultatet av studien visar att ungdomarna hade låga förväntningar på sig själva och sitt studieresultat, många av dem upplevde även att lärarna hade låga förväntningar på dem. Samtliga ungdomar har fått någon form av stöd i skolan, vanligtvis under de senare åren i grundskolan och då i form av arbete utanför klassen i mindre grupp. De flesta ungdomarna berättade att de var nöjda med stödet de fick, men många anser att de hade velat vara mer delaktiga i sin skolgång. Många av ungdomarna berättade om upplevelser från skolgången som kan tyda på särbehandling och stigmatiserande processer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)