Patientens upplevelse av samtal med sjuksköterska vid cancerdiagnos : Analys av självbiografier
Sammanfattning: Bakgrund: Cancer är en diagnos som ökar i samhället, en ökning som ses fortsätta. Att ta emot ett cancerbesked och genomgå behandling kräver stöd från hälso- och sjukvården. Genom samtal ges möjlighet till delaktighet och en omvårdnad där patienten står i centrum. Sjuksköterskan behöver ha kunskap kring kommunikation för att bemöta patienten på bästa sätt. Viktigt är att säkerställa att patienten mottagit och förstått informationen. Syfte: Att belysa patientens upplevelse av samtal med sjuksköterska vid cancerdiagnos. Metod: En kvalitativ analys av narrativer har använts för granskning av sex självbiografier, skrivna av personer med erfarenhet av cancerdiagnos. Resultat: Resultatet belyser följande kategorier: samtal som vårdar, delaktighet i samtalet, hoppfullhet i orden, vill inte höra samt upplevelse av rädsla. Konklusion: Samtalet visar sig vara betydelsefullt i mötet mellan patient och sjuksköterska. Hur sjuksköterskan uttrycker sig och bemöter patienten påverkar upplevelsen av samtalet och vilken utgång samtalet får.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)