Kaizen på tjänsteföretag
Sammanfattning: Kaizen har sedan 1970-talet möjliggjort för företag att arbeta med ständiga förbättringar. Ständiga förbättringar syftar till allt ett företag gör för att göra morgondagens arbete bättre. Kaizen är en kundfokuserad teori och vill därför utveckla företaget i ett mer kundorienterat synsätt. Kaizen-teorin är inte lika välutvecklat i tjänsteföretag som den är för producerande företag, därför fokuserar arbetet på att fördjupa kunskapen inom området. Syftet med studien har varit att undersöka hur tjänsteföretag inom finansbranschen kan arbeta med ständiga förbättringar genom Kaizen. Genom att genomföra intervjuer med sju olika anställda på ett tjänsteföretag inom finansbranschen och genom en litteraturstudie har forskningsfrågorna kunnat besvaras. Analysen bygger på jämförelsen av nuläget (resultat) och den teoretiska referensramen. För att ett företag ska kunna arbeta med Kaizen behöver de använda sig av filosofier och verktyg. Dessa kan vara brainstorming sessioner, Root-cause, erfarenhetsutbyten, workshops, plan-do-check-act (PDCA), 5S, standard operating procedure (SOP) och en organisationskultur som främjar ett kundperspektiv. Slutsatsen som studien visar är att Spotlight Stock Market bör arbeta med Kaizen till viss del på ett sätt de redan gör. Spotlight bör fortsätta arbeta med brainstorming sessioner, Root-cause, erfarenhetsutbyten, workshops och organisationskulturen på det sätt de idag gör. För att fortsätta arbeta med Kaizen bör Spotlight implementera PDCA, 5S och SOP i redan existerande processer och rutiner. Genom att undersöka flera tjänsteföretag inom finansbranschen skulle ytterligare underlag kunna genereras för att öka generaliserbarheten i framtida studier. Vidare studier av implementeringen skulle då kunna resultera i en generell modell för implementeringen av Kaizen i tjänsteföretag inom finansbranschen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)