En studie om coaching av arbetslösa ungdomar
Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete var att studera hur unga arbetslösa individers
personliga utveckling kan främjas av coaching. I studien ingick 28 arbetslösa unga
individer mellan 16 och 24 år, varav 16 deltog i projektet Kubik vars mål var att coacha
och stödja deltagarna i deras individuella utveckling och reducera risken för att de ska
hamna i utanförskap. Metoden bestod av en kombination av intervjuer och ett
kvasiexperiment utformade utifrån teorier om coaching av Johansen & Oestrich (2005),
McDermott & O'Connor (1998) och Stelter (2003). De specifika beteende- och
tankebeskrivningarna som studerades handlade om respondenternas upplevelser och
uppfattningar om framtiden, självförtroende och sociala färdigheter och hur de
eventuellt kan förändras genom coaching. Intervjuerna var av semistrukturerad karaktär
och analyserades med hjälp av IPA (Interpretative phenomenological analysis).
Kvasiexperimentet bestod av enkäter som analyserades med avseende på
mellangrupps- och inomgruppsdesign. Resultaten av intervjuerna visade att deltagarna i
projektet uppfattade en förändring inom de studerade kategorierna, men
kvasiexperimentet stödde inte hypotesen att de sannolikt inte skulle ha genomgått
denna förändring om de inte hade deltagit i projektet. En slutsats som drogs var att
deltagarna i projektet Kubik genomgick personlig utveckling, som enligt
intervjugruppen kan tillskrivas coaching. Fler respondenter och ett längre tidsintervall
skulle kunna leda till säkrare slutsatser vid en utvärdering av liknande projekt i
framtiden.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)