Musik och språkutveckling : En fenomenologisk studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Syftet med vår studie har varit att undersöka och analysera hur förskollärare uppfattar musik som ett medel för språkutveckling. Deras synsätt kring musik och språkutveckling har intresserat oss båda då vi upplevt att förskollärare ser olika kring ämnet. Vi har valt att göra en kvalitativ studie med fem förskollärare för att kunna uppfylla vårt syfte. Dessa intervjuer sker på de olika förskolor som dessa fem förskollärare arbetar på. Empirin vi samlat in från intervjuerna, som upprättats på fenomenografisk metod, bygger på ett fenomenologiskt perspektiv där vi analyserat med hjälp av musikdidaktiska begrepp och innefattar förskollärarnas uppfattning av fenomenet musik som medel för språkutveckling.   Resultatet visar på att förskollärarna beskriver varierande uppfattningar om musik och kan tolkas språkutvecklande. Avsaknaden av en undervisning som baseras på forskning är en gemensam kategori som syns i varje intervju av förskollärarna, trots att läroplanen tydligt pekar på att all undervisning ska baseras på detta. Med studien har vi lärt oss att förskollärare använder musik i sin verksamhet, men att grunda musik som verktyg och musik som mål med vetenskapligt grund hade kunnat stärka sambandet i musik som medel för språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)