Varumärkespositionering i serviceföretag : En studie om skillnader mellan banker och fastighetsmäklarföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Bakgrund: De flesta är medvetna om att vi matas med och påverkas av varumärken, men sällan om det arbete som ligger bakom ett varumärkes uppbyggnad. Därför är det av stor vikt vid varumärkesuppbyggnaden att förankra de värderingar som företaget vill positionera sig med. För att i sin position kunna differentiera sig gentemot konkurrenter med ett starkt varumärke måste företaget kommunicera samma värderingar, både i den interna och externa marknadsföringen för. Det finns de som anser att man kan utföra detta genom marknadsföring på två skilda sätt, genom att agera “marknadsförare” eller att agera “försäljare” gentemot sina kunder, där “försäljare” ofta är bättre på att skapa relationer där kunden rekommenderar företaget vidare än en “marknadsförare”. Därför finns det anledning att undersöka om företag av olika art skiljer sig i arbetet med sina kunder för att bygga upp sitt varumärke på olika sätt.   Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka tjänsteproducerande företags varumärkes-positionering.     Metod: Denna studie har genomförts med en kvalitativ metod där vi har gjort en fallstudie som består av elva intervjuer med företag inom både bank och fastighetsmäklarbranschen. Vi har sedan använt oss av en tematisk analys för att finna samband och skillnader i genomförandet hos de olika branscherna.   Slutsats: I dagens konkurrensutsatta marknader har det varit svårt att positionera tjänster, där traditionella marknadsföringsaktiviteter blir mindre viktigt och det krävs att företagen arbetar för att skapa långsiktiga relationer med sina kunder. Vi finner i vår studie att den personliga kontakten blir en viktig del av att positionera de immateriella tjänsterna då ingen fysisk produkt kan visas upp eller undersökas, men att detta även skiljer sig mellan de två branscherna. Vår undersökning tyder på att dessa skillnader beror på att hos en bank köper du en tjänst och hos ett fastighetsmäklarföretag betalar du någon för att hjälpa dig med en tjänst.   Förslag till fortsatt forskning: Denna uppsats har sitt fokus på två olika branscher inom service sektorn. Genom att studera fler företag inom dessa skulle man kunna generalisera uppsatsens bidrag genom vidare forskning. Uppsatsen kan även vara en utgångspunkt i att studera fler branscher för att se vilka skillnader som finns där. Fokus har även varit med utgångspunkt ur företagens synvinkel, vidare forskning kan studera fenomenet ur kundens perspektiv.   Uppsatsens bidrag: Forskningen syfte är att bidra till en större förståelse inom företagsekonomiska områden för varumärkesuppbyggnaden inom olika branscher som kan användas av marknadsförare inom dessa branscher.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)