En hållbar uppsats om intern kommunikation -en kvalitativ fallstudie gjord utifrån ett medarbetarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Idag är det allt viktigare för företag och för samhället i stort att agera på ett sätt som är långsiktigt hållbart. Den sociala dimensionen av hållbarhetsbegreppet är den som fått minst fokus och är den dimension som företag har minst förståelse för vid implementering av hållbar utveckling. I samband med företagets aktiviteter kopplade till social hållbarhet är kommunikation ett centralt verktyg. Tidigare studier påvisar dock att kommunikationen ofta åsidosätts när nya hållbarhetsinitiativ implementeras. Särskilt tenderar kommunikationen mellan företaget och dess anställda, det vill säga den interna kommunikationen, att underskattas. Medarbetare har emellertid en viktig roll när det kommer till hållbarhetsrelaterade frågor och aktiviteter då de anses vara en viktig informationskälla av övriga intressenter. Syfte: Att undersöka hur anställda i ett företag med en tydlig hållbarhetsprofil upplever den interna kommunikationen av social hållbarhet. Vidare är syftet att visa på vilka problem och möjligheter som upplevs föreligga. Avgränsningar: Studien är avgränsad till att genomföra en fallstudie där endast ett företag i Göteborg studeras. Vidare begränsas den empiriska undersökningen till att enbart fokusera på den sociala dimensionen av hållbarhetsbegreppet och hur den interna kommunikationen av denna upplevs. I studien kommer begreppen hållbar utveckling, hållbarhet och CSR användas synonymt med varandra. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie då den baseras på semistrukturerade intervjuer där sex medarbetare på Göteborg Energi AB har intervjuats. Studien inleddes med en insamling av information gällande det aktuella ämnet. Med litteratur som grund har en intervjuguide sedan utformats som användes i samband med den empiriska insamlingen. Analysen av studien bygger på den empiri som har erhållits vid intervjuerna samt den teoretiska referensram som sammanställdes vid inledningen av undersökningen. Resultat och slutsatser: Utifrån studien har en sammanställning av medarbetarnas upplevelser kopplade till den interna kommunikationen av social hållbarhet gjorts. Därtill har en vidare analys gjorts av potentiella problem och möjligheter kopplade till empiriinsamlingen. Resultatet visar på att medarbetarna upplever att begreppet social hållbarhet är diffust. Samtidigt anser de att den interna kommunikationen av begreppet inte är tydlig på företaget. Det finns därmed en önskan hos de intervjuade medarbetarna att företaget fokuserar mer på att engagera och involvera sina anställda när det kommer till det arbete som bedrivs inom ramarna för social hållbarhet. Förslag till fortsatt forskning: Under studiens gång har nya tankar och idéer kommit på tal som i framtiden kan undersökas. Medarbetarnas upplevelse skulle kunna sättas i relation till vad en extern intressentgrupp har 3 för uppfattning. Dessa kan även jämföras med vad företaget själva ger för beskrivning. Ett annat förslag till framtida studie är också att undersöka hur organisatoriska förändringar internt påverkar företagskulturen och anställdas bild av företaget. Det hade även kunnat göras en studie som undersöker om en tydlig definition av vad social hållbarhet är, har någon betydelse för företagets arbete och framgång med frågorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)