Barns skapande - likheter och skillnader ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att undersöka hur barnen i åldrarna 1-5 år förhåller sig till skapande av tvådimensionella bilder ur ett genusperspektiv. Studien undersöker även hur förskollärare arbetar med skapande och genus i förskolan. För att undersöka barns skapande har observationer genomförts där fokus har legat på barns skapande, samt hur förskollärare arbetar med skapande. För att undersöka hur förskollärare arbetar med skapande och genus i förskolan har intervjuer gjorts med 10 förskollärare. Resultatet visar att många förskollärare anser att skillnaden i barns skapande är mer individanpassat och beror på hur barnen själva är som individer, än könsindelat. En slutsats är att barns skapande påverkas av miljön runt om dem, vilka människor som finns i närheten och vad det finns för tillgängligt material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)