Effektivisering av processen att hantera 3D-modeller med förberäknad ljussättning : Användning av Continuous Delivery med Unity

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

Sammanfattning: Vid köp av konfigurerbara produkter som till exempel hus eller sängar på internet är det viktigt att kunden kan erbjudas en realistisk visualisering för att kunna få en känsla för hur den färdiga produkten kommer att se ut. En metod för att skapa visualiseringen är att från en miljö uppbyggd av 3d-modeller som anpassas efter kundens val skapa en rendering i realtid. För att den renderade bilden ska se realistisk ut och få hög kvalitet är det nödvändigt att i förväg utföra tunga beräkningar för hur ljuset sprider sig i scenen, så kallad bakning. Hur hanteringen av innehållet och bakningen effektivt ska göras är ett område där det saknas studier men där det finns stor potential för effektivisering. Därför har denna designstudie utförts där syftet är att öka kunskapen om hur hanteringen av innehållet och ljusberäkningar kan effektiviseras. Utvecklingen har utförts med Action Design Research där tre iterationer har fullföljts. Principer från Continuous Delivery har använts för att utveckla en IT-artefakt som automatiserar processen som krävs från det att en ny ändring har lagts in i versionshanteringssystemet till det att det finns ett färdigt paket med innehållet som behövs för att göra en visualisering. Resultatet består av nya komponenter skrivna i C# för Unity och skript skrivet med Python. Resultatet från studien visar att det är möjligt att med hjälp av principer från Continuous Delivery effektivisera processen inom det här området och att antalet manuella steg och den krävda arbetstiden kraftigt kan reduceras. Utifrån designstudien har fem nya designprinciper kunnat formuleras som är lämpliga att använda där program används som inte är har ett bra stöd för att köras automatiskt och att steg i processen kan vara beräkningsmässigt tunga. De går att applicera på fallet med hantering av innehållet i Unity men bör också vara relevanta för att hantera ett mer generellt fall där det finns en process med många manuella steg och beräkningsmässigt tunga steg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)