Kvinnliga lärare och manliga matematiker : En diskursanalytisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Författare: Ellen Uusitalo; [2017]

Nyckelord: Genus; diskurs; normer; lärare; gruppbildning; matematik;

Sammanfattning: Den här studien är en systematisk litteraturstudie som fokuserar på lärare för årskurs F-3 och deras relation till matematik samt de diskurser som de ingår i. Syftet med den här studien är att med hjälp av en diskursanalys synliggöra vilka genusrelaterade diskurser som kan urskiljas när det kommer till lärare och matematikundervisning och den litteratur som analyseras i studien. Den här studien undersöker också Laclau och Mouffes begrepp gruppbildning i relation till de diskurser som studien kan urskilja. Studien har sin grund i åtta vetenskapliga publikationer och använder ett analysverktyg inspirerat till största del av Laclau och Mouffes teori, men till viss del också Foucaults teori. Resultatet visar två olika diskurser; den manlige matematikern och den kvinnliga läraren. Studien visar också på att lärarutbildningen behöver ge lärarstudenter positiva upplevelser av matematik för att motverka de traditionella könsnormerna som kunde identifieras i de två olika diskurserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)