Hur legitimerar svenska modeföretag CSR? : En kvalitativ studie om hur H&M Group och Nudie Jeans legitimerar CSR

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på vilka kanaler och vilka diskursiva strategier två svenska modeföretag använder för att legitimera CSR. Företagen vi har valt att studera är H&M Group och Nudie Jeans, då vi ser att dessa två företag representerar två olika delar av branschen. Vi valde metoden diskursanalys för att analysera företagens hemsidor och hållbarhetsrapporter, och kollade även på företagens instagram. Det empiriska materialet bestod alltså av analyser på de valda företagens hemsidor och hållbarhetsrapporter, utifrån den teoretiska referensram vi valt för studien. För att analysera och kunna beskriva hur företagen legitimerar CSR har vi kollat i vilken utsträckning de använder sig av strategierna moralisering, rationalisering, auktorisering och narrativisering. När vi kollade på företagens instagram räknas hur många bilder av de 100 senaste som har mer CSR att göra. Studien leder oss till slutsatsen att hållbarhetsrapporten är den mest använda kanalen för CSR legitimering av båda företagen, men att företagen använder sig av olika diskursiva strategier i legitimering av CSR. H&M Group använder sig främst av strategin moralisering för att legitimera CSR, medan Nudie Jeans främst använder rationalisering på hemsidan och auktorisering i hållbarhetsrapporten. Även att Nudie Jeans verkar ha funderat mer kring vilka strategier som ska användas på de olika kanalerna och att deras hållbarhetsrapport håller en bättre kvalitet än H&M Groups, trots att den är betydligt kortare. Framförallt för att Nudie Jeans till större utsträckning använder sig av strategin auktorisering i form av användandet av trovärdiga tredje parter för att bekräfta sina CSR-uttalanden, vilket vi ser är den viktigaste delen av legitimering av CSR. Vi hoppas att denna studie kan förmedla betydelsen av CSR och att den kan användas till att hjälpa företag hitta den rätta strategin för att legitimera CSR.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)