Att studera som dyslektiker - en pedagogisk studie om hur studenter med dyslexi upplever bemötande inom högre utbildning
Sammanfattning: Eftersom vi idag lever i ett kunskapssamhälle är det viktigt med utbildning för att medborgarna ska kunna bidra till samhällsutvecklingen. Eriksson Gustavsson (2011) talar inom dyslexiforskning om att studenter med dyslexi i högre utbildning blir dåligt bemötta på grund av sin diagnos. Av den anledningen vill vi utifrån ett pedagogiskt perspektiv ge- nomföra en undersökning om dyslektikers studiesituation. Syftet med denna studie är därför att studera hur dyslektiker upplever bemötande inom högre utbildning. Eftersom stu- dien är baserad på studenternas egen upplevelse har det me- todologiska bidraget varit kvalitativa intervjuer, som har ge- nomförts med fyra studenter på Lunds universitet under april 2019. Med hjälp av de teoretiska begreppen likabehandling, stigma och identitetsutveckling har empirin analyserats. Re- sultatet visar att studenterna upplever att det finns brist på li- kabehandlingsarbete. Studenterna med dyslexi upplever att en del lärare inte är tillmötesgående på grund av deras dia- gnos. Eftersom studenterna även medger att universitetet har en negativ attityd mot dyslektiker upplever de sig som stig- matiserade. Studenterna upplever att det otillräckliga stödet påverkar deras identitetsutveckling som är viktig inför fram- tiden. Inför framtida studier hade det varit intressant att även få lärarnas perspektiv för en bredare förståelse eftersom vi endast utgått från studenternas upplevelser.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)