Inomhusmiljöns betydelse för barns lärande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att utveckla inomhusmiljön för att främja barns lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att utveckla en fördjupad kunskap om inomhusmiljöns betydelse för barns lärande utifrån förskollärares perspektiv. Denna studie utgick från det teoretiska begreppet affordance. En kvalitativ metod med intervjuer genomfördes med åtta förskollärare. Till intervjudata användes en tematisk analys. I resultatet lyfter förskollärarna vikten av att organisera inomhusmiljön i syfte för att främja samspel mellan barn. I arbetet med inomhusmiljön begränsades förskollärarna av exempelvis lokaler, kollegors förhållningssätt till material och regler samt åldersskillnader i barngruppen. Slutsatser i studien är att arbetet med inomhusmiljön för barns lärande i förskolan är komplext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)