Barnmorskors uppfattningar om hur sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter kan stärkas hos ungdomar : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Dalarna/Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa

Sammanfattning: Bakgrund: Ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter (SRHR) är ett viktigt folkhälsoarbete och barnmorskan har en central roll när det kommer till att nå ungdomarna med kunskap och information. Det förefaller finnas få studier om barnmorskors uppfattningar om vad ungdomar behöver veta mer om när det kommer till deras sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter. Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva barnmorskors uppfattningar om vad ungdomar behöver veta mer om inom området sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Metod: Kvalitativ intervjustudie med åtta semistrukturerade intervjuer med barnmorskor. Datamaterial analyserades med en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Resultat: Barnmorskorna uppfattade att ungdomarna hade behov av att veta mer om kroppsutveckling. Även mer om sexuellt överförbara infektioner (STI) och preventivmedel samt att killarna behövde veta mer om deras reproduktiva ansvar. Ungdomarna behövde också veta mer om sexuella relationer och rättigheter, innefattande bland annat lagar och homosexualitet. Barnmorskorna ser idag en ökning av sexuella problem bland ungdomarna och barnmorskorna hade en gemensam uppfattning om att det beror på pornografikonsumtion. Slutsats: Barnmorskor har insikt i vad ungdomar behöver veta mer om inom SRHR. Det finns fortfarande brister i undervisning och utbildning till ungdomar inom SRHR och det är angeläget att fokusera och investera i arbeten för att stärka och främja ungdomars SRHR. Klinisk tillämpbarhet: Denna studie lyfter barnmorskors uppfattningar om vad ungdomar behöver veta mer om inom ämnet SRHR. Studien kan användas i klinisk verksamhet till förbättringsarbeten för olika yrkeskategorier som arbetar med ungdomar gällande SRHR.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)