Gymdeltagares graderingar av olika faktorers betydelse för trovärdigheten hos en gyminstruktör – En kvantitativ studie om trovärdighet ur ett sociokulturellt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur personer som tränar på gym ansåg att olika faktorer påverkade betydelsen för hur trovärdig en gyminstruktör är. Frågeställningarna var: Finns det faktorer som är betydelsefulla för trovärdigheten oberoende av träningsmängd och bakgrundsfaktorer? Varierar uppfattningen av vad som gör en gyminstruktör trovärdig beroende på hur många träningstillfällen per vecka en person har? Skiljer sig uppfattningen av vad som gör en gyminstruktör trovärdig mellan personer som har en lång tids medlemskap i gymkulturen? Metoden var enkätundersökning som genomfördes på sex olika gymanläggningar i mellanstor stad i västra Sverige. Enkäterna bearbetades i ett datorprogram och diskuterades sedan utifrån begreppet trovärdighet ur ett sociokulturellt perspektiv. Det framkom att den faktor som graderades högst för trovärdigheten hos en gyminstruktör var att kunna uppvisa goda kunskaper om träningsformen. Det fanns inga signifikanta skillnader gällande vilka faktorer som graderades högst för trovärdigheten hos en gyminstruktör mellan de individer som tränade flest och minst pass i veckan, eller mellan de med lång respektive kort tids medlemskap i gymkulturen. Slutsatsen av studien blev att det sociokulturella perspektivet styrks men motsäger tidigare forskning om gymkulturens ideal. Förslag på framtida forskning är att utföra en liknande studie i en större stad med fler informanter för att se om resultatet skiljer sig från denna studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)