Färgassociationer i Västvärlden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Det finns ett flertal vetenskapliga artiklar samt erfarenhetsbaserade artiklar om färgassociationer. Där vissa fokuserar på vilka associationer färger har, medan vissa andra skriver om färgkombinationer eller kulturella samt geografiska skillnader. Sedan finns också en del litteratur kring marknadsföring och färg, för att se hur viktigt detta är. Tanken med detta examensarbete var att skapa en översikt på det som har med färgassociationer att göra, då det finns en hel del litteratur kring ämnet. Samt att ta fram vilka färger som finns till utvalda associationer, men dessutom för att belysa vikten av färger inom marknadsföring. Efter litteratursökningar valdes åtta litteraturer som analyserats och sedan sammanställts med associationer och tillhörande färger i en tabell. Dessa blev sorterade efter positiva och negativa associationer samt genusassociationer. Slutsatsen är att en association kan ha multipla färger, dock kan även en färg ha multipla associationer. Där svart färg ofta är något som anses vara negativt, medan det finns andra färger såsom orange samt grön är enbart positiva. Något som är viktigt är att tänka ett steg längre när det kommer till marknadsföring, detta då färger är beroende av vilket sammanhang de används. Alltså skall man inte fokusera alltför mycket på vad en färg associeras till som enskild färg, utan ha i åtanke vilket sammanhang som denna kommer att användas istället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)