Kommunikationseffektivitet : Waste och kommunikationskanalens påverkan

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Rapporten baseras på en fallstudie som gjordes på ett varuproducerande företag under vårterminen 2016. Rapporten är en C-uppsats skriven på informationslogistikprogrammet vid Linnéuniversitetet. Syftet med studien var att studera hur valet av kommunikationskanal och waste påverkar den upplevda kommunikationseffektiviteten bland de anställda på fallföretaget. Bakgrunden till studien grundar sig i att kommunikation är ett brett och viktigt område där det saknas forskning om kommunikationseffektivitetens påverkan av waste och kanalval. Kommunikationskanalerna utvecklas idag snabbare än teorierna som definierar dess användning, vilket gör uppsatsens ämne aktuellt. Teorierna som har använts i denna studie är Media richness theory [MRT] och Lean administration. Dessa har kombinerats och använts för att belysa hur den upplevda kommunikationsineffektiviteten kan ökas genom ett strukturerat kanalval på fallföretaget. Studien har haft en kvalitativ ansats med en abduktiv inriktning där resultatet kommer från individuella intervjuer med anställda på fallföretagets kontorsdel. Undersökningen visade att det finns brister i kommunikationen och att det påverkar kommunikationseffektiviteten på kontoret. Val av kanal görs individuellt utifrån vad personalen anser vara mest lämpligt då de inte ser helheten. Genom analysera och diskutera resultatet utifrån teorier framkom det att kommunikationseffektiviteten hade kunnat bli bättre om kanalvalen standardiserats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)