Läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeeland

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: I Sverige har det uppmärksammats då och då att elever lämnar grundskolan utan att ha lärt sig läsa.Nya Zeeland förknippas ofta med en framgångsrik läs- och skrivundervisning, och därför känns det givande attha fått ta del av deras sätt att undervisa och samtidigt utveckla min egen kompetens inom området.Syfte: Syftet med mitt examensarbete är att fördjupa mig i Nya Zeelands läs- och skrivundervisning samt se hurlärarna utformar undervisningen.Mina frågeställningar är:Skulle man kunna förstå Nya Zeelands framgångsrika läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett specielltteoretiskt perspektiv om lärande?Vilka teorier om läs- och skrivutveckling bygger undervisningen på?Hur uppfattar lärare att barn lär sig läsa och skriva, och hur möter de barn i deras läs- och skrivutveckling?Metod: Jag har använt mig av en kombination av kvalitativa intervjuer och observationer. Datainsamlingenskedde under ett drygt två veckor långt studiebesök på en skola i Nya Zeeland. Där besökte jag fem lärare i derasklassrum och observerade deras undervisning samt utförde intervjuerna.Resultat: Resultatet visar att det i Nya Zeelands läs- och skrivundervisning finns tydliga spår av ettsociokulturellt perspektiv på lärande samt att undervisningen bygger på flera olika teorier om läs- ochskrivutveckling. Jag uppmärksammade fördelen med att lärarna inte låser sig vid en teori utan kombinerar teorinom avkodning och helspråkssyn. Lärarna utformar en undervisning som präglas av ett socialt samspel barnenemellan, lärande i meningsfulla sammanhang, lustfyllda aktiviteter och de bygger vidare på barnens tidigareerfarenheter. Därtill fokuseras på att barnen ska lära sig den alfabetiska principen och kunna koppla ljud tillbokstav. Lärarna arbetar strukturerat med läs- och skrivundervisningen och känns medvetna om hur de ska mötabarnen i deras läs- och skrivutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)