Idrottslärares perspektiv av hälsa : En kvalitativ studie av idrottslärares perspektiv på begreppet hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: drottslärares perspektiv på hälsa kan ses på olika sätt beroende på vilken egen värdering som läggs till begreppet. Idrottslärares perspektiv på ämnet kan variera och ämnet hälsas omfång i undervisningen kan variera beroende på lärare. Syftet med studien är att undersöka idrottslärares perspektiv på hälsobegreppet i kunskapsämnet idrott och hälsa. Studien handlar om idrottslärares relation till begreppet där de får uttrycka sina egna tankar och problematisera kring de utmaning och möjligheter som de upplever. De tre frågeställningarna studien besvarar hur idrottslärarna undervisar i hälsa, deras utmaningar i hälsoundervisningen och om deras bakgrund påverkar deras hälsoundervisning. Studien använder KASAM som teoretiskt ramverk. I denna studie bestod metoden av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Urvalet hade variation av kvinnliga och manliga idrottslärare där deras yrkeserfarenhet inom lärarprofessionen varierade. Resultatet visade på en gemensam huvudfaktor till valet av idrottslärare. Det fanns blandade utmaningar i hälsoundervisningen men svaren visade också på upplägg som fungerat bra. Sammanfattningsvis visade resultatet på att idrottslärare har god relation till ämnet hälsa men det varierar om hälsa borde få mer eller mindre utrymme. Lärarna försökte också integrera hälsa i de fysiska aktiviteterna men hade utmaningar att få eleverna att förstå att hälsa är viktigt och att det finns hälsa i fysiska sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)