Enviropreneurial Marketings relation till svenska SM–företags hållbarhetsaktiviteter : resultatet av en kvalitativ fallstudie på tre internetbaserade företag

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Marknadsföring är en vital del för varje företags framgång på marknaden. På senare år har hållbarhets trender blivit allt mer attraktivt och att de svenska konsumenternas preferenser successivt förflyttar sig mot mer hållbara alternativ. Detta leder till att nya innovativa sätt för att marknadsföra produkters etiska och miljövänliga egenskaper utvecklas konstant. En teori som har utvecklats utifrån detta är Enviropreneurial Marketing (EM). EM beskrivs som en entreprenöriell och miljövänlig marknadsföringsstrategi vilket organisationer kan använda sig av för att uppfylla sociala prestationer samt ekonomiska- och ekologiska mål. För att undersöka om och hur EM används av organisationer i Sverige valdes fyra oberoende teorier vilka författarna ansåg beskriva EM; Entrepreneurial Marketing, Green Marketing, Word of Mouth och LOHAS. Därefter kom syftet med studien att undersöka om och hur EM används i små och medelstora företag. Det här för att bidra till utvecklingen utav den existerande förståelsen av EM. För att ge svar på frågeställningarna har först en litteraturgenomgång genomgåtts vilket sedan kombinerats med fallstudier på tre företag; Olio, ResQ Club och Karma. Empiri har samlats via individuella intervjuer med representanter från respektive företag vilka sedan kombinerats med teori för att frambringa analys. Detta resulterade i att spår av EM kunde finnas hos samtliga fallföretag genom sättet de arbetar och budskapet de sprider.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)