Hållbart ledarskap, talangutveckling och karriärövergång från junior till senior för manliga specialidrottselever i bandy

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Studien utforskar vad tränare/lärare för manliga specialidrottselever med bandyinriktning anser om de faktorer som påverkar spelarnas talangutveckling och karriärövergång från junior till seniornivå. Studien undersöker även vad tränare/lärare anser om deras eget ledarskap, är uppsatta målsättningar hållbara och vilka strategier i ledarskapet till spelarnas talangutveckling och karriärövergång till seniornivå har de identifierat. I syfte att undersöka vilka faktorer som tränare/lärare anser påverkar frågeställningarna genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer med lärare som undervisar specialidrottselever i ämnet specialidrott eller tränare för spelarens representationslag i föreningen. Intervjuerna transkriberades och resultatet visade på att tränare/lärare för specialidrottselever har en samsyn när de talar om viktiga faktorer som påverkar ett hållbart ledarskap, talangutveckling och karriärövergångar. Faktorer som att kunna skapa en utvecklande miljö och bygga relationer är viktiga faktorer för en tränare/lärare att kunna hantera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)