Stadens Mellanrum – ett förtätningsprojekt i Malmö

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

Sammanfattning: År 2006 var året då fler människor bodde i städer än på landsbygden och år 2030 uppskattas 5 miljarder människor bo i en urban miljö. Att lösa boendesituationen för de som flyttar till städer är ett globalt problem som kommer bli viktigare än någonsin tidigare att lösa. (Montgomery, 2014) Bostadsbyggandet i Sverige har de senaste åren ökat, men befolkningen ökar i ännu högre takt vilket gör att bostadssituationen i våra städer är fortsatt ansträngd. (SCB, 2016) Bostadsbristen i Sverige lyfts fram som ett akut samhällsproblem, och de senaste åren har läget blivit allt mer ansträngt. Idag bor 94 % av Sveriges befolkning i en kommun där det råder bostadsbrist. Liksom de andra storstäderna i Sverige har Malmö idag ett stort behov av fler bostäder. År 2020 förväntas Malmös befolkning passera 350 000 invånare. Malmö stad har som mål att förtäta staden inåt och för att klara av den stora inflyttning som ligger framför oss krävs nytänkande lösningar på hur man kan förtäta Malmö. (Malmö stad, 2010) Syftet med examensarbetet är att ifrågasätta hur vi använder stadens mellanrum, och vad resultatet blir om man bryter mot de regler och normer som format det stadsrum som vi ser idag. Arbetet består av två delar, den första delen är en analys av Malmös mellanrum ur ett förtätningsperspektiv och gjordes som ett komplement till Malmö Stads förtätningsstrategi för att hitta nya angreppssätt vid förtätning. Den andra delen är resultatet av analysen och består av ett bostadsprojekt som strävar mot att tillföra staden fler kvaliteter än vad som tas bort, något som sällan är fallet vid dagens förtätning av städer. Platsen för projektet ligger i utkanten av Möllevången i centrala Malmö, där två hårt trafikerade gator möts. Genom att begränsa framkomligheten för biltrafik lokalt kan platsens potential som en intensiv och levande del av Malmö stad bli verklig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)