När ett barn förlorar en förälder: En explorativ studie om vårdpersonals upplevelser av arbete med barn som närstående

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Studien syftar dels till att bidra med en djupare förståelse för vårdpersonals upplevelser av arbete med barn som närstående i samband med föräldraför-lust, dels till reflektion kring hur denna förståelse i förlängningen kan få praktiska implikationer vilka kan komma att gynna såväl dessa barn som vårdpersonal. I studien deltog tio personer, åtta kvinnor och två män, anställda inom olika enheter vid Skånes Universitetssjukhus. Semistruktu-rerade intervjuer genomfördes med samtliga deltagare vid respektive arbetsplats. Studien har en kvalitativ och kritisk realistisk forskningsansats, och en tematisk analys gjordes av materialet. Denna resulterade i följande sjutton teman: Det fysiska utrymmet, Det psykosociala utrymmet, Att skapa delaktighet, Sorgens många ansikten, Mognadsnivå, Familjesystemet, Att begripliggöra, Normalisering, Att möta barnet där det är, Behovet av stödjande vuxna, Positiv inställning, Trygga ramar, Att verkliggöra, Bollen är deras, Att leda vidare, Att inte stå ensam samt Att se det ljusa i mörkret. Resultaten diskuteras utifrån möjliga implikationer för vårdpersonals arbete med barn som närstående i samband med föräldraförlust.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)