Livstillfredsställelse- en form av kundtillfredsställelse

Detta är en Magister-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik; Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att tillämpa Kanomodellen och kundnöjdhet på området livskvalitet och på så vis också bidra med ökad kunskap om livskvalitet som område. Genom att identifiera faktorer som handlar om livstillfredsställelse hos tre (3) organisationer inom arbetarrörelsen. Detta är en kvalitativ dokumentstudie med ett induktivt angreppsätt och innehållsanalys som analysmetod. Resultatet är åtta (8) identifierade kategorier och åtta (8) underkategorier som klassificeras utifrån basbehov, uttalade behov och outtalade behov i Kanomodellen. Detta görs med hjälp av teorier avseende livskvalitet, främst objektiv och subjektiv livskvalitet. Studien visar vidare på att det finns stora likheter mellan forskningen om livskvalitet och kundnöjdhet samt likartade utmaningar i att mäta en subjektiv upplevelse och de bör kunna ta lärdomar av varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)