Löser gruppen problemet? : Lärare och elevers syn på grupparbete i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Matematik, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Under vår lärarutbildning har vi fått kunskap om vilken betydelse samarbete och kommunikation har för elevens lärande. Statens offentliga utredning (SOU 2004:97) hävdar att trots styrdokumentens betoning på problemlösning, kommunikation och argumentation så är matematikämnet grundskolans tystaste ämne. Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur elever löser ett problem i grupp samt hur lärare arbetar med det nationella provet med fokus på gruppuppgiften i matematik. Vi har använt intervjuer, observationer och enkäter för att få svar på våra frågeställningar. Undersökningen genomfördes med lärare och elever i år 5 på två olika skolor i en kommun i Västerbottens län. Resultatet visar att eleverna inte är speciellt vana vid att lösa problem i grupp i matematik, vilket inte är svårt att förstå eftersom lärarna påpekar att detta arbetssätt inte är ett vanligt inslag i undervisningen. Bristen på tid är en av orsakerna till att grupparbete i matematik inte genomförs. Lärarna i undersökningen hävdar att en nivågruppering bör göras för att få en fungerande grupp. Detta kan vi också konstatera eftersom observationerna visade att de kunskapshomogena grupperna hade ett bättre samarbete än de unskapsheterogena. På de skolor vi besökt är inte gruppuppgiften i nationella provet obligatorisk, vilket vi tycker är märkligt eftersom styrdokumenten starkt betonar gemensamt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)