Medarbetarskap i Helsingborgs stad: en fenomenografisk studie bland tidigare anställda

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med studien är att beskriva variationen av tidigare anställdas uppfattning av hur det är att vara medarbetare i Helsingborgs stad. Efter arbete med extern employer branding finns det nu intresse av att påbörja en intern satsning. Med anledning av detta finns det ett behov av att veta hur Helsingborgs stad uppfattas som arbetsgivare inom organisationen. En avgränsning har gjorts till tidigare medarbetare som på egen begäran har avslutat sin anställning. Studien har utförts kvalitativt med fenomenografisk metod-ansats. Fem före detta medarbetare har intervjuats. Datainsamlingen resulterade i två huvudkategorier; styrning och medarbetarskap. Kategorin styrning innefattar respondenternas uppfattningar om hierarki, beslut och obeslutsamhet, mål, vision och värdegrund samt organisationens rykte. Möjligheter att uttrycka åsikter, relationen kollegor emellan och flexibilitet i arbetet är underkategorier som ingår i av-snittet medarbetarskap. Teori som främst fokuserar på organisationsstruktur, ledarskap, visioner och värderingar, medarbetarskap och employer branding ställs i diskussionen mot resultatet, för att problematisera relationen mellan styrning och ledarskap i Helsingborgs stad. Avslutningsvis görs sammanfattande slutsatser, där hinder för medarbetarskap härleds till de problem som identifierats med ledarskap och organisationsstruktur, främst kopplat till brister i förtroende och öppenhet samt gemenskap och samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)