Intern marknadsföring - från hinder till möjligheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Handledare: Szilvia Gyimothy och Bo Markulf Problem: Apoteket AB har börjat satsa på extern marknadsföring som en förberedelse inför avregleringen av monopolet. Men förutsättningen för att få en framgångsrik extern marknadsföring gentemot kunderna är att företag har en fungerande intern marknadsföring. För att vara konkurrenskraftiga på en fri marknad är intern marknadsföring en viktig faktor att ta i beaktan för att kunna leverera service såväl till sina interna som externa kunder. Syfte: Vårt syfte är att studera hur en organisation i monopolsituation genom intern marknadsföring kan skapa en konkurrenskraftig servicekultur vid en avmonopolisering. Metod: I huvudsak har det till studien använts en deduktiv forskningsmetod för att sammanlänka teori och empiri. Kvalitativa intervjuer står som grund för det empiriska materialet som består av fem semistrukturerade intervjuer. Slutsatser: Kommunikationen mellan anställda är bristfällig då de är vana vid att arbeta individuellt. I och med bristen på tvåvägskommunikation minskar förståelsen och tilliten mellan organisationsmedlemmarna men även engagemang och delaktighet går förlorad i förändringsprocessen. I stora drag hämmar kultur och struktur Apoteket AB:s interna marknadsföring, det vill säga intern kommunikation, motivation och empowerment. Genom att Apoteket AB arbetar med intern marknadsföring och ger den bästa servicen till sina kunder kan det leda till en konkurrensfördel vid avmonopoliseringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)