Effektivitet eller valfrihet? - varför konkurrens inte verkar ge effektivitet i skolan

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Konkurrens av privata aktörer på skolområdet verkar inte leda till ökad effektivitet, snarare tvärt om. Effekten på medelbetyg verkar vara marginell, samtidigt som de elever i en kommun som redan har svaga resultat drabbas negativt, och effekten i det sambandet kan växa över tid. De elever som drabbas behöver inte vara samma som går i friskolorna. Friskolor ser ut att ha en kostnadsdrivande effekt. Inom den teori som kallas New Public Management antar man att marknadens strukturer kan föras över på den offentliga förvaltningen, men det verkar inte stämma på skolområdet. Att organisationsrecepten ur NPM inte verkar fungera på skolområdet kan bero på att skolan är en verksamhet som inte lämpar sig särskilt väl för konkurrens då vi inte accepterar allt som en fri marknad skulle innebära. Konkurrens av privata aktörer mäter jag som andel friskolor, eg fristående skolor, och jag använder en kvantitativ design med linjär regression, OLS.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)