Den etablerade kunskapens makt – en studie av icke-västerländsk litteratur i litteraturläromedel för gymnasieskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker den icke-västerländska respektive västerländska fördelningen av litteratur i gymnasieundervisningens litteraturstudier. I syfte att utreda på vilket sätt icke-västerländsk litteratur framställs i svenskämnets läromedel studeras tre läroböcker från olika årtionden som behandlar just ämnesområdet litteratur. Undersökningen söker besvara i vilken omfattning icke-västerländsk litteratur beskrivs och vad för kunskap som förmedlas och tillskrivs värde. I denna ansats utförs en kvantitativ och en kvalitativ innehållsanalys som grundar sig på postkolonial teori och på teorier om hur läromedel, diskurser och värden fungerar. Av analysen framgår att den västerländska litteraturen fått en tydligt framträdande och dominerande roll i studiens material. Betydligt fler västerländska än icke-västerländska författare nämns och de utgör ett slags ideal som icke-västerländsk litteratur jämförs med. Den icke-västerländska litteraturen beskrivs kortfattat och återges återkommande i en västerländsk kontext som utvecklar resonemangen om det västerländska. Slutsatsen blir att den icke-västerländska litteraturen inte tillskrivs något eget värde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)