Annonser i ett nytt millennium – en studie om unga människors syn på annonser i olika mediekanaler

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Sammanfattning: Titel Annonser i ett nytt millennium Författare Helen Angervik och Isabella Szajewska Handledare Marie Grusell Utbildningssäte Göteborgs universitet, JMG - Institutionen för journalistik och masskommunikation Sektion Medie- och kommunikationsvetenskap Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin och år Period 2, 2010 Sidantal 43 exklusive bilagor Syfte Syftet med vår studie är att undersöka vad unga människor har för attityder och beteenden till annonser i de olika mediekanalerna. Metod Kvalitativ metod i form av fokusgrupp och enskilda intervjuer Material En fokusgrupp med fyra respondenter, samt 4 enskilda intervjuer. Slutsatser Vi upptäckte att unga personer har en relativt kritisk syn på reklam, samtidigt som de medger att reklamen är nödvändig och att de söker och uppmärksammar den vid intresse och behov. Ungdomarna kopplar emellanåt bort reklam då de anser att den är störande och irriterande. Trots det menar de att de i viss grad påverkas av annonser i det vardagliga inköpsbeteendet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)