Kaninen Bishop på matematikäventyr : Ett material som kan stödja matematikundervisning för de yngsta förskolebarnen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Vi har skapat en pekbok för de yngsta barnen på förskolan som är mellan 1–3 år.Pekbokens innehåll utgår från Bishops sex matematiska aktiveter och har en tillhörandehandledning som kan ge stöd i hur förskolepersonal didaktiskt kan planeramatematikundervisning för de yngsta barnen i förskolan. Handledningen innehållerförslag på aktiviteter att utföra tillsammans med barnen för att kunna arbeta efter måleni förskolans läroplan inom matematik och språk. Handledningen har utformats så attförskollärare och barnskötare ska få möjlighet att skapa egen förståelse och en trygghet ihur de kan synliggöra vad matematik innebär i förskolans olika vardagssituationer. Enenkät skickades ut till förskollärare och barnskötare för att ta del av deras erfarenheterav matematikundervisning men också hur de använder sig av barnlitteratur. Enkätenssvar på de fasta frågeställningarna visade på en osäkerhet avseendematematikundervisning och med hjälp av de öppna frågorna fick förskollärarna ochbarnskötarna möjlighet till att utveckla sina svar om vad de behövde stöd och merkunskap inom. Enkätresultatet kunde vi använda som underlag och stöd i vad vibehövde tydliggöra och förenkla i pekboken men också i handledningen. Enkätenstyrker det forskningen visar om att förskollärare känner en viss osäkerhet kringmatematik och att undervisa de yngsta barnen i förskolan samt att det inte forskas likamycket på matematik för barn mellan 1-3år som för de äldre förskolebarnen. Pekbokentillsammans med handledning kan därför ge didaktiskt stöd till planering ochgenomförande av matematikundervisning för de yngsta barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)