VARUMÄRKETS BETYDELSE I SÄLJKANALER : En kvalitativ studie om hur småföretag i modebranschen arbetar med brand image

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: I takt med Internets och e-handelns utveckling har även handelns landskap förändrats. Tidigare har handeln dominerats av fysiska butiker. Nu har istället e-handeln vuxit fram i snabb takt och allt fler konsumenter föredrar att utföra sina inköp online. Speciellt modebranschen har gynnats av e-handeln. E-handelns framväxt har inneburit att konsumenterna kan röra sig i ett flertal säljkanaler inför ett köp. Detta innebär både möjligheter och svårigheter för företagen; samtidigt som studier visar att konsumenter tenderar att spendera mer om de har gjort efterforskningar genom flera kanaler innebär detta även högre komplexitet. Denna komplexitet är speciellt en utmaning för små företag eftersom e-handel har inneburit lägre priser och därmed även lägre marginaler. Handeln har därmed koncentrerats till färre och större aktörer. Genom att vara unik och bygga en stark brand image kan e-handeln däremot gynna små företag, eftersom stora företag tenderar att upplevas som likartade och opersonliga. Denna studie syftar till att skapa en djupare förståelse för om och hur små företag inom klädbranschen arbetar med brand image i olika säljkanaler. För att kunna göra detta har vi utgått från teorier och tidigare litteratur inom ämnena säljkanaler och brand image. Genom en kvalitativ forskningsmetod, där vi intervjuade sex småföretag, har vi kommit fram till våra resultat. En slutsats vår studie har kommit fram till är att små företag ser personlig kontakt som det bästa sättet att kommunicera ut sitt varumärke på. Fysiska butiker har därmed inte förlorat sin betydelse för små företags brand image. Istället har den fysiska butiken fått en annan roll; butiken anses nu vara en marknadsföringskanal snarare än säljkanal. Företagens webbsidor betraktas nu som företagens huvudsakliga säljkanal. En annan slutsats är att de intervjuade företagen anser att säljkanalerna ska integreras med varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)