Konsten att marknadsföra platsen : En studie om hur platsmarknadsföring, identitet och image

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Bakgrunden till denna uppsats ligger i att kommuner står inför olika utmaningar i och med den demografiska utvecklingen av urbanisering, men även fenomenet kring en minskande befolkning. I denna studie undersöks området platsmarknadsföring för att ge en insikt i hur det verktyget kan användas av kommuner för att stärka staden som plats och att skapa en platsidentitet. Studien syftar även till att undersöka image, människors uppfattning och intryck, av en plats och sätta den i relation till identiteten. För att ta reda på detta tillämpas en metodtriangulering vilket möjliggör att studera två perspektiv genom både kvalitativ och kvantitativ metod. Studieobjektet i denna uppsats är Nyköpings kommun, där deras arbete med marknadsföring undersöks genom intervjuer. Målgruppens platsbild studeras med hjälp av enkäter. Den teoretiska grunden bygger på teorier kring platsmarknadsföring och olika marknadsföringsaktiviteter. Studiens resultat gällande funktionen av platsmarknadsföring och skapandet av identitet och image är att platser med hjälp av marknadsföring kan bilda uppmärksamhet, kännedom eller positionera sig. Identiteten utgör det som varumärket vill förmedla och framstå som, medan bilden av en plats baseras på subjektiva inställningar och påverkas av vad en person förknippar med platsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)