”Jag vill vara en lärare eleverna upplever tror på dem”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att utifrån lärares perspektiv och erfarenheter få mer kunskap om hur arbetet på en skola kan organiseras så att den emotionella belastningen för lärare minskar och blir mer hanterbar. Teori: Analys av lärares upplevelser görs utifrån den emotionssociologiska teorin om känsloarbete formulerad av Arlie Russel Hochschild. Metod: Studien har en mixed-methods forskningsdesign. Studiens empiri har samlats in med undersökningsmetoderna enkät med slutna och öppna frågor och intervju med lärare på en gymnasieskola. Resultat: Studien visar att lärarna upplever höga emotionella krav i sitt arbete med elever. I relationen mellan lärare och elever gör lärare ett känsloarbete där de både ytagerar och djupagerar. Lärarna upplever att känsloarbetet är krävande och i hög grad meningsfullt. Den känsla lärarna upplever som mest negativ och som leder till mest belastning i arbetet är känslan otillräcklighet. Lärarna uppfattar i hög utsträckning den egna känslohanteringen som ett individuellt problem, men ser flera olika möjligheter till förändrad organisation som skulle kunna minska den emotionella arbetsbelastningen exempelvis regelbundna samtal med kollegor om känslomässiga utmaningar i arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)