Gymnasielärares upplevelse av arbetsrelaterad stress : En kvalitativ studie i hur gymnasielärare upplever arbetsrelaterad stress och hur den stress hanteras

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Skolan utgör en av samhällets största arbetsplatser och är en organisation under ständig förändring. Läroplaner speglar samhällets utveckling och därmed ställs krav på fortlöpande uppdatering av kursplaner och pedagogiska tillvägagångssätt. Trots behov av ständig utveckling är skolan ett av samhällets störst drabbade område gällande nedskärningar. Föreliggande studie avsåg att genom kvalitativ metod och semistrukturerad intervju undersöka gymnasielärares upplevelse av arbetsrelaterad stress och hur den arbetsrelaterade stressen hanterades. Föreliggande studie visade på tre huvudresultat. Ett resultat visade att lärare hade en upplevd ökad arbetsbelastning där ansvaret och arbetsuppgifterna ökat och där stor tidsbrist rådde gällande planering och uppföljning. Studien visade även att flertalet av lärarna upplevde, eller har upplevt både fysiologiska och psykiska stressreaktioner av olika slag som resultat av arbetsrelaterade stress. Slutligen visade studien att flera utav de deltagande lärarna använde sig av aktiva copingstrategier både i form av problemfokuserad- och känslofokuserad coping för att hantera yrkets arbetsrelaterade stress.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)