Digitala verktyg i SO-undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Författare: Hanan Younis; Nesrin Abdo; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Digitaliseringen är i ständig utveckling inte minst inom skolvärlden. I styrdokumenten står det att undervisningen ska främja elevernas digitala kompetens. Forskning visar att det finns både möjligheter och utmaningar med digitalisering generellt i undervisningen dock saknas det forskning som talar om hur digitaliseringen påverkar just SO-undervisningen. Med bakgrund i detta syftar vår undersökning till att belysa möjligheter och utmaningar med digitala verktyg i SO-undervisningen. För att besvara vårt syfte har vi valt att använda oss av teorierna aktör och nätverksteori (ANT) samt multimodalitet för att analysera vårt resultat. Teorierna vi har valt förklarar vad effekterna av digitaliseringen är på människan. I detta arbete använder vi oss av en gruppintervju samt tre individuella intervjuer för att samla materialet som sedan ska analyseras utifrån valda teorier. Materialet består av lärarnas erfarenheter av digitaliseringen i SO-undervisningen. Resultatet visar att samtliga lärare anser att digitala verktyg är en bra undervisningsresurs som både motiverar eleverna och underlättar undervisningen. Lärarna berättar även att en av utmaningarna är att eleverna distraheras av digitala verktyg vilket leder till att de inte är fokuserade på skolarbetet. Efter att ha analyserat vårt resultat har vi dragit slutsatserna att det finns möjligheter och utmaningar med digitalisering i SO beroende på undervisningsmoment. Ett exempel är att digitala verktyg är lämpliga när eleverna ska redovisa sina kunskaper eftersom att de kan göra det på olika sätt vilket är en anpassning efter elevernas behov. Däremot är det mindre lämpligt med digitala verktyg i diskussionssammanhang eftersom att eleverna riktar sin fokus till datorn istället för att fokusera på diskussionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)