Nya i SO-språket. En studie om nyanländas möjligheter för språklärande SO-undervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Syftet med den här studien har varit att undersöka hur nyanlända elevers SO- undervisning på två skolor är organiserad och vilka strategier lärare kan använda för att underlätta kunskaps-och språklärande för de eleverna. Avsikten med studien är att se om lärarnas bild av möjligheter och hinder för språklärandeundervisning stämmer överens med elevernas upplevelse och tolkning av dessa. Som teoretiskt stöd i studien har använts för ämnet relevant forskning och litteratur som bygger på det sociokulturella perspektivet på lärandet, Läroplan 2011:a samt Skolverkets Allmänna råd för utbildning av nyanlända elever. Metod: Intervjuer med 6 lärare och enkäter med 26 nyanlända elever på högstadiet på två skolor. Resultat: Analysen visar en samstämmighet mellan lärarnas och elevernas syn angående språklärandemöjligheter för nyanlända elever i SO-undervisning. Det visar sig att undervisningen av nyanlända elever sker både i förberedelseklassen och i reguljära klasser där eleverna får språkstöd med kunskapsförståelse i SO- ämnen av lärare i svenska som andraspråk. Den språk- och ämneslärande strategi som används mest i undervisningen är språklig stöttning på svenska. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmålet som en möjlig språk-och kunskapsutvecklande strategi används inte. Det har visat sig att elevernas möjligheter till varierande interaktiva aktiviteter som främjar språk- och kunskapslärande inom SO-undervisning är begränsade. Elevernas tidigare kunskaper tas i ringa grad till vara och inkluderas i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)