IPO och efterföljande SEO – En studie om vilka faktorer som ligger till grund för att en börsnotering efterföljs av en nyemission inom en treårsperiod

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer vid företagens börsintroduktioner, på NASDAQ OMX Stockholm och NGM Equity under åren 2001-2008, som påverkar sannolikheten att en efterföljande nyemission inträffar inom en kort tidsperiod (tre år). Metod: Studien är en kvantitativ undersökning där faktorer vid företagens IPO påverkar sannolikheten att en efterföljande SEO inträffar inom en treårsperiod. De nio variablerna testas i en logistisk regression. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska perspektivet utgörs av tidigare forskning och studier inom underprissättning, motiv, konjunktur, D/E, M/B, omsättningsförändring, börs, bransch samt bolagsålder vid IPO. Empiri: En kvantitativ datainsamling har gjorts, förts in i SPSS, analyserats och därefter testat i en logistisk regression. Resultat: Studien visar ett signifikant samband mellan företagets IPO och efterföljande SEO inom en treårsperiod gällande variablerna börs, underprissättning samt det personalrelaterade motivet. Resterande variabler I studien visade sig inte ha ett signifikant samband.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)